Nyelvtan, felsősöknek

Itt is PETŐFI 🙂

Gyakorold a szófajtant egyetlen mondattal!


Nyelvünk virágai – főképp a felvételizőknek


Mi a csoda az a „górcső”?

Talán soha ennyire tarka nem volt nyelvünk szókincse. Sok 19. századi szó ismeretét elvárja az iskola, mert ezek hozzátartoznak az általános műveltséghez. De ha nem tudjuk, mit jelent egy-egy kifejezés a digitális technológia köréből, akkor sem mondhatjuk, hogy elégséges a szókincsünk.

Rengeteg szleng kifejezés tört utat magának a köznyelvbe, és vált általánosan elterjedttét. Régi szavak keverednek angol eredetű szavakkal, szlenggel, hogy az argóról ne is beszéljünk. Vagyis egyre nehezebben igazodunk el a különféle nyelvi rétegek, stílusok között.

Alább egy kis próbát találtok. Górcső alá veszi. Mit is jelent a szólás? Hogy nagyon megnézi magának, alaposan megfigyeli. De mit jelent a GÓRCSŐ szó maga? Lássuk, tudod-e!


Mondatelemzés + játék? (Na, ne…)


Hogy állsz a szófajokal?

Egy feladatlap, megoldókulccsal


Helyesírási kvíz


Hogyan lehet a nyelvtant megszeretni?

A kérdés merőben költői. Sőt, nemcsak merőben. A nyelvtanhoz a gyerekek általában épp úgy viszonyulnak, mint a matekhoz: vagy nagyon szeretik, vagy nagyon nem. (Vagy nagyon utálják, hogy pontos legyek.) Tehát két nagy csoport van, de ezen a szeretem-nem szeretem skálán egy gyermek maratoni hosszúságúnak tűnő iskolai évei alatt oda-vissza mozoghat.

1. csoport

Ha azok közé tartozol, akik nagyon szeretik, annak több oka lehet. Klassz a magyartanárod például. Rendes, még a száraz szabályokat is érdekessé tudja tenni, vagy meg sem követeli őket. Játékosan tanuljátok, élvezetesek az órák. Avagy eleve mindig is jól ment a tantárgy, mert értetted. Nem zavar, hogy itt is „dobozolni” kell, a hangokat, szavakat, mondatokat kategóriákba pakolni. Nem idegesít a helyesírás, egyszerűen megérzed, hogyan kell leírni egy szót.

2.csoport

Ha mindez rád nem igaz, és ki lehet üldözni a világból a mássalhangzó-törvényekkel meg a határozók százharminc fajtájával, akkor biztos nem véletlenül vagy itt. Lehet, hogy anya vagy apa küldött erre az oldalra, vagy te találtad meg, mert némi reménysugárt látsz benne. Olyan neked a LiteraGramm és a neten lévő rokonai, mint a világítótorony a sötét éjszakában. Követni kéne – ezt is –, ha nem szeretnél eltévedni, azaz: ha a lehető legjobb jegyet vagy felvételi eredményt szeretnéd magyarból.

Hogyan lehet azt megszeretni, amit eleve ki nem állhatsz?

Nagyjából úgy, mint amikor együtt kell lenned egy undok személlyel, mert például egy szobába kényszerültél vele hosszabb időre, holott már évek óta borzasztóan antipatikus az illető. (Antipatikus: minden, csak nem szimpatikus.) Ha célirányosan gondolkozol, akkor muszáj valamit kitalálnod. Például eszedbe juthat, hogy léteznek neki is jó és szerethető tulajdonságai. Ez a világon mindenre és mindenkire igaz, senki sem csak fekete vagy fehér, mint a mesékben vagy a romantikus alkotásokban.

Igaz a nyelvtanra is. Miért érdemes vele szövetséget kötni?

Például, mert hasznos. Ezt valószínű őrültségnek tartod első pillanatra, ám gondolj bele. Ha valahogy mégiscsak elsajátítod az említett mássalhangzó-törvényeket – amitől tényleg szinte mindenki hidegrázást kap –, akkor meg fogod érteni végre, miért kell a „halljuk”-ot , a „paddal”-t, az „otthon”-t és társait úgy írni, ahogy. Mert ezek a nyavalyás törvények ezt tényleg meg is magyarázzák. Ez pedig a nyelvtan minden területére igaz. Ez a tantárgy megmagyarázza azt, amit eddig ösztönösen műveltél, bár lehet, hogy néha kisebb-nagyobb hibával: az anyanyelved használatát.

Azért is célszerű jóban lenni a nyelvtannal, mert ha idegen nyelvet tanulsz, nélkülözhetetlen. Van egy olyan felnőtt tanítványom, egy kedves ifjú hölgy, aki német nyelvterületen él, és azért keresett fel, mert nem megy neki a német nyelvtan, mivel itthon, az iskolában nagyon rossz viszonyban volt a magyar nyelvtannal. Így van ez. Ha nem tudod, milyen szófajok léteznek, hogyan fejezzük ki a mondatbeli viszonyokat, akkor egy idegennyelvtanár útmutatásaid sem fogod érteni.

A nyelvtani rendszer nagyon logikus, a logika rendje pedig egyszerűen szép tud lenni. Ha szereted a rendet, és ráérzel a nyelvtan „ízére”, meg fogod ezt érteni. Sosem felejtem el egyik kis tanítványomat, akit pár évig tanítottam magyarból, s aki nem rajongott túlzottan a nyelvtanért. Ám mikor a mondatelemzést vettük, elkapta a fonalat, és ahogy megértette, miről van szó, attól fogva folyton ő akarta hangosan megoldani a feladatokat.

Ha egyszer megértesz egy-egy nyelvtani részt, amelyek tényleg nem ördöngösen nehezek, attól fogva könnyű lesz, és sikerélményt ad. S persze a nyelvtan is, mint a többi tárgy, úgy működik, mint minden más kihívás az életben. Ha sikered van benne, meg fogod kedvelni, netán meg is szereted.

Természetesen meg lehet szeretni külső okok miatt is: a jó jegyért, anya, apa, a tanár, az eredményes felvételi kedvéért. De hidd el, az a legklasszabb, ha te magadban békét kötsz vele, és jóban lesztek. Mert az neked jó. És ez az egész rólad szól.


Kettő az egyben teszt: mássalhangzó-törvények & hangrend


Kommunikáció nem csak szavakkal, játszva és elemezve a YouTube-ről


A toldalékfajták egy lóversenyen



Gyors helyesíró teszt